/* Default Off-Canvas (Hidden) */ .e-off-canvas { z-index: 100; display: none; visibility: hidden; opacity: 0; transition: visibility 0s linear 0.2s, opacity 0.2s linear; } /* Show Off-Canvas */ .e-off-canvas-visible { display: block !important; visibility: visible !important; opacity: 1 !important; z-index: 9999 !important; } /* Hide Off-Canvas */ .e-off-canvas-hidden { visibility: hidden !important; opacity: 0 !important; z-index: 10 !important; } /* White Background Behind Off-Canvas (Using ::before on Body) */ body::before { content: ""; position: fixed; top: 0; left: 0; width: 100vw; height: 100vh; background: rgba(255, 255, 255, 1); /* Solid White */ opacity: 0; visibility: hidden; z-index: 9998; /* Just behind Off-Canvas */ transition: opacity 0.2s linear, visibility 0s linear 0.2s; } /* When an Off-Canvas is Open, Show the Background */ body.off-canvas-active::before { opacity: 1; visibility: visible; transition: opacity 0.2s linear; } jQuery(function($) { // Function to force repaint/reflow function forceRepaint() { document.body.style.display = 'none'; document.body.offsetHeight; // Force reflow document.body.style.display = 'block'; window.dispatchEvent(new Event('resize')); } function closeAllOffCanvas(exceptID = null) { let anyOpen = false; // Track if another Off-Canvas remains open $(".e-off-canvas").each(function() { let canvasID = $(this).attr("id"); if (!exceptID || canvasID !== exceptID) { $(this).removeClass("e-off-canvas-visible") .addClass("e-off-canvas-hidden") .attr("aria-hidden", "true") .css({ "z-index": "10", "visibility": "hidden", "opacity": "0" }); // Full removal delay set to 0ms setTimeout(() => { if ($(this).attr("aria-hidden") === "true") { $(this).css("display", "none"); } }, 0); } else { anyOpen = true; // At least one Off-Canvas is still open } }); // Remove white background delay set to 0ms setTimeout(() => { if (!$(".e-off-canvas-visible").length) { $("body").removeClass("off-canvas-active"); forceRepaint(); // Force repaint when closing all } }, 0); } function openOffCanvas(targetID) { let targetCanvas = $(targetID); if (targetCanvas.length) { // Close all others EXCEPT the one we're opening closeAllOffCanvas(targetID); // Open immediately with delay set to 0ms setTimeout(() => { targetCanvas.removeClass("e-off-canvas-hidden") .addClass("e-off-canvas-visible") .attr("aria-hidden", "false") .css({ "z-index": "9999", "visibility": "visible", "opacity": "1", "display": "block" }); // Ensure the White Background Stays Visible $("body").addClass("off-canvas-active"); // Force repaint after opening forceRepaint(); }, 0); } } // Decode Base64 function decodeBase64(str) { try { return atob(str); } catch (e) { return null; } } // Handle Elementor Off-Canvas OPEN clicks $(document).on('click', '[href*="elementor-action%3Aaction%3Doff_canvas%3Aopen"]', function(event) { event.preventDefault(); let href = decodeURIComponent($(this).attr("href")); let base64Match = href.match(/settings=([^&]+)/); if (base64Match) { let decodedSettings = decodeBase64(base64Match[1]); try { let settingsObj = JSON.parse(decodedSettings); if (settingsObj.id) { let offCanvasID = "#off-canvas-" + settingsObj.id; openOffCanvas(offCanvasID); } } catch (e) {} } }); // Handle Elementor Off-Canvas CLOSE clicks $(document).on('click', '[href*="elementor-action%3Aaction%3Doff_canvas%3Aclose"]', function(event) { event.preventDefault(); closeAllOffCanvas(); }); // Ensure all Off-Canvas elements start hidden $(".e-off-canvas").each(function() { $(this).attr("aria-hidden", "true").css({ "z-index": "10", "visibility": "hidden", "opacity": "0", "display": "none" }); }); // Handle same-page anchor link clicks $(document).on('click', 'a[href*="#"]', function(event) { let href = $(this).attr('href'); if (href.indexOf('#') !== -1) { // Close all off-canvas widgets when an anchor link is clicked closeAllOffCanvas(); } }); });

Cursusreglement voor cursuscentra die Basis Instructeur Cursus (BIC) geven

Inleiding

Het uniformeren en verbeteren van de kwaliteit van reanimatie cursussen is statutair één van de opdrachten van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Het is goed dat instructeurs en cursuscentra duidelijk weten wat van hen verwacht wordt en waarop kan worden getoetst.

Het huidige cursusreglement dateert al van 2012 toen de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen tot (P)BLS-hulpverlener of (P)BLS-instructeur door de Europese Reanimatie Raad (ERC) werden erkend. Sindsdien hebben de regels rondom de cursussen als gevolg van beleidswijzigingen, nieuwe inzichten en ontwikkelingen een aantal wijzigingen ondergaan. Zo heeft de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) in 2018 besloten het onderwijs in basale reanimatie grondig te herzien om beter aan te sluiten op de actualiteit. Zo zijn de laatste jaren steeds meer cursisten ook actief als burgerhulpverlener en is een AED voor eigenlijk niemand meer onbekend. Dit alles was voor de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aanleiding de regels rond onderwijs in basale reanimatie op te nemen in een nieuw cursusreglement. Op deze manier zijn alle afspraken rondom de cursussen basale reanimatie weer volledig en duidelijk omschreven. 

Als uitgangspunt voor dit nieuwe cursusreglement is het cursusreglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) genomen. In sommige gevallen wijkt het Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) reglement af van het Europese Reanimatie Raad (ERC) reglement. Deze verschillen zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op een verschil in benadering van het reanimatieonderwijs. Bij Europese Reanimatie Raad (ERC) cursussen wordt veelal gewerkt met grotere groepen cursisten en met een faculty, wat inhoudt dat er meerdere instructeurs bij een cursus betrokken zijn. Hierdoor is veel meer onderlinge feedback mogelijk. In Nederland zijn cursusgroepen in de regel kleiner en staan instructeurs vaak alleen voor een groep cursisten. Scholing en feedback aan instructeurs geschiedt vooral via georganiseerde bijscholingen. Daarnaast bevat het reglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) ook afspraken tussen de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nationale Raden. Voor de overzichtelijkheid zijn die artikelen in dit reglement niet opgenomen.

Met het gereedkomen van dit document zijn alle regels en afspraken rondom het onderwijs basale reanimatie gecentraliseerd daarmee komt het cursusreglement van 2012 te vervallen. Hetzelfde geldt voor andere documenten waarin regelgeving over de cursussen basale reanimatie is opgenomen. Dit reglement geldt ook als uitgangspunt voor het toezicht op de kwaliteit van de cursussen.

NB: Overal waar ‘hij’, ‘hem’ of ‘zijn’ staat kan ook ‘zij’ of ‘haar’ gelezen worden.

Doelstellingen

  1. De doelstelling van de hulpverlenerscursus specialistische reanimatie is om de cursist de competenties te geven om in een situatie die reanimatie vereist ook daarmee te beginnen. Bij de specialistische reanimatie cursussen wordt door middel van simulatie uitgegaan van een situatie die overeenkomt met de werkomgeving en het niveau van de cursist. Het niveau van de cursist kan variëren van een zorgprofessional niveau 3 tot een medisch specialist.
  2. De cursussen worden gegeven door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gecertificeerde instructeurs die een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende Generieke Instructeur Cursus (GIC) hebben gevolgd. De cursist is zelf verantwoordelijk voor het behalen van het noodzakelijke leerrendement. Instructeurs en goed instructiemateriaal helpen bij het bereiken van dit rendement. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de instructeur en het cursuscentrum om zorg te dragen voor een optimaal leerklimaat.

Definities

Soorten cursussen

Basis Instructeur Cursus (BIC)

De cursus is bedoeld voor personen die een BLS- en/of PBLS-cursus hebben gevolgd en zelf instructie willen gaan geven in de basale reanimatie. Het doel van de BIC is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om zelfstandig een basis- of opfriscursus basale reanimatie te verzorgen.  

Cursus instructeur trainer (P)BLS

De cursus is bedoeld voor instructeurs (P)BLS die zelf instructeurs willen gaan opleiden. Voor de cursus gelden instroomeisen. Het doel van de cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijke zijn om zelfstandig een Basis Instructeur Cursus te kunnen verzorgen. 

Cursus basale reanimatie van baby’s en kinderen, PBLS (Pediatric Basic Life Support)

Het doel van de PBLS-cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om op het juiste moment de voor een reanimatie noodzakelijke vaardigheden op de juiste wijze uit te voeren. Onder noodzakelijke vaardigheden wordt onder meer verstaan het herkennen van een hartstilstand (circulatiestilstand), geven van borstcompressies en beademingen aan baby’s en kinderen en het gebruik van de AED. Cursussen zijn gericht op een grote variatie van hulpverleners: mensen uit het grote publiek tot medisch specialisten en andere (professionele) hulpverleners. 

Cursus basale reanimatie van volwassenen, BLS (Basic Life Support)

Het doel van de BLS-cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om op het juiste moment de voor een reanimatie noodzakelijke vaardigheden op de juiste wijze uit te voeren. Onder noodzakelijke vaardigheden wordt onder meer verstaan het herkennen van een hartstilstand (circulatiestilstand), het geven van borstcompressies en beademingen en het gebruik van de AED. Cursussen zijn gericht op een grote variatie van hulpverleners: mensen uit het grote publiek tot medisch specialisten en andere (professionele) hulpverleners. 

Opfriscursussen

Opfriscursussen geven hulpverleners, instructeurs en instructeur trainers de mogelijkheid om op gezette tijden hun kennis en vaardigheden te tonen en daarmee hun certificaat te vernieuwen. Opfriscursussen zijn er op het niveau van hulpverleners, instructeurs en instructeur trainers.

Titels en functies

 Cursuscentrum

Een cursuscentrum is een persoon of organisatie die een cursus uitschrijft en daarbij eerste verantwoordelijke is voor de organisatorische, administratieve, financiële en logistieke aspecten van de cursus.

Cursusleider

Een cursusleider is een ervaren instructeur of instructeur trainer die tijdens een cursus de faculty voorzit en toeziet op het ordelijk verloop van een cursus.

Educator

Een Educator is een ervaren instructeur met een didactische achtergrond, die de Educator Master Class van de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de bijbehorende stages met succes heeft afrondt.

Faculty

Afhankelijk van de cursus bestaat het opleidingsteam uit 1 of meerdere personen. Wanneer het team bestaat uit meerdere personen dan spreken we van een faculty. De faculty kan bestaan uit instructeur(s), kandidaat instructeur(s), een cursusleider, een kandidaat cursusleider en eventueel een educator.

Hulpverlener 

Een hulpverlener is iemand die een cursus basale reanimatie (P)BLS met succes heeft afgerond. 

Instructeur 

Een instructeur mag zelfstandig basale cursussen reanimatie en de bijbehorende opfriscursussen verzorgen.

Instructeur trainer

Een instructeur trainer mag zelfstandig de Basis Instructeur Cursus en bijbehorende opfriscursussen verzorgen.

Kandidaat cursusleider (alleen voor de Basis Instructeur Cursus)

Een kandidaat cursusleider Basis Instructeur Cursus (BIC) is een ervaren instructeur trainer die op voorspraak is uitgenodigd om de cursusleider van de BIC te schaduwen. Doel van het schaduwen is om zelf de status van cursusleider voor de BIC te verkrijgen. De kandidaat cursusleider is geen assistent, maar een cursusleider in opleiding.

Kandidaat instructeur 

Een kandidaat instructeur is iemand die de 1e dag van de Basis Instructeur Cursus (BIC) met succes heeft afgerond. De kandidaat instructeur moet nog onder begeleiding van een andere instructeur instructie geven en de 2e dag van de BIC te volgen. 

Kandidaat instructeur trainer

Een kandidaat instructeur trainer is een instructeur die een instructeur trainer cursus met succes heeft afgerond. De kandidaat instructeur trainer moet nog onder begeleiding van een andere instructeur trainer cursus geven.

Nationale cursusleider

De Nationale cursusleider is een ervaren instructeur trainer, die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) wordt aangesteld en mede verantwoordelijk is voor de processen die te maken hebben met de kwaliteit van de desbetreffende cursus. Ook vertegenwoordigt de Nationale cursusleider de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) belangen en -standpunten bij het relevante Science and Education Committee (SEC) van de Europese Reanimatie Raad (ERC).

Overige definities

Cursusmanagementsysteem CoSy

Het cursusmanagementsysteem CoSy is het online leer- en administratieplatform dat bestaat uit 2 delen. Een gedeelte waarin toegang wordt verleend tot de cursusadministratie en een gedeelte waarin toegang tot lesmaterialen en e-learnings wordt verkregen.

Development Committee Education (DC-Edu)

De DC-Edu bestaat uit de vice-voorzitters met aandachtsgebied onderwijs van de verschillende Science and Education Committees (SEC’s), aangevuld met andere leden, die worden benoemd volgens de interne regels van de Europese Reanimatie Raad (ERC).

Educatieve Adviesraad

De Educatieve Adviesraad is het orgaan dat alle onderwijs gerelateerde aspecten binnen de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) superviseert en waar nodig aanpast. In de Educatieve Adviesraad hebben Nationale cursusleiders en educators zitting. De Educatieve Adviesraad onderhoudt nauw contact met de relevante commissies binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC).

Europese Reanimatie Raad (ERC)

De Europese Reanimatie Raad (ERC) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Europa en enkele landen buiten Europa, met als missie het behoud van leven door het bevorderen en verbeteren van de praktijk van de reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) is tevens het netwerk van nationale reanimatieraden in Europa.

Hercertificering – Lifelong Learning

Alle kwalificaties die worden verkregen door het behalen van een certificaat (hulpverlener, instructeur, instructeur trainer en cursusleider) dienen regelmatig te worden vernieuwd. Hercertificering wordt verkregen als de persoon aan de voorwaarden voor verlenging van de specifieke kwalificaties heeft voldaan en als zodanig in het cursusmanagementsysteem CoSy staat geadministreerd.

Herkansing

Een herkansing geeft een cursist de mogelijkheid om een praktische vaardigheid tijdens de lopende cursus nogmaals te demonstreren.

Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)

De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Nederland en de overzeese Nederlandse gebiedsdelen, met als missie het redden van levens, indien dat door goede reanimatie mogelijk is. Met die missie streeft de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) naar het verbeteren van kennis en vaardigheden in reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) werken nauw samen om te zorgen dat de Nederlandse reanimatie cursussen in overeenstemming zijn met de normen van de Europese Reanimatie Raad (ERC). Hierdoor zijn de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen dan ook als zodanig door de Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend. 

Scenario’s

Tijdens cursussen kan gebruik worden gemaakt van simulatieonderwijs in de vorm van een scenario. Dit kan in de vorm van een demonstratie, een didactische werkvorm en ook als praktische toets.

Science and Education Committee (SEC)

Elk soort cursus heeft binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC) zijn eigen Science and Education Committee (SEC). De SEC’s zijn verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en kwaliteitscontrole van hun respectievelijke cursustype op Europees niveau en houden, samen met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), toezicht op de cursussen.

Algemeen

  1. Alle instructeurs, leden van de faculty en de cursuscentra moeten zich houden aan de gedragscode van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) (Zie bijlage).
  2. Elke cursus moet volledig worden geregistreerd in het cursusmanagementsysteem CoSy als men de cursisten een Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) kwalificatie wil verstrekken en als kandidaat instructeurs en kandidaat cursusleiders meelopen om respectievelijk de status van instructeur of cursusleider te krijgen.
  3. Elke cursist moet de beschikking hebben over een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) Europese Reanimatie Raad (ERC) lesboek of door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) goedgekeurd alternatief lesmateriaal, bijvoorbeeld e-learning.
  4. De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) kan uitzonderingen op het reglement tijdelijk toestaan, mits dit van te voren is aangevraagd en schriftelijk door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is toegestaan.
  5. Wanneer tijdens een cursus niet volgens het cursusreglement wordt gewerkt, kan de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) de goedkeuring van de cursus en/of de kwalificaties van de instructeur en/of het cursuscentrum intrekken.

Cursussen

Organisatie van de cursussen

  1. Het maximum aantal cursisten per cursus is voor een deel afhankelijk van de type cursus, maar is gesteld op 30 cursisten, verdeeld in groepen van maximaal 6 cursisten per instructeur. 
  2. Het minimum aantal cursisten voor (P)BLS-instructeurscursussen is 4.
  3. Per 6 cursisten moet minimaal 1 instructeur in de faculty plaats nemen.
  4. Elke Basis Instructeur Cursus en elke cursus basale reanimatie met meer dan 2 instructeurs (meer dan 12 cursisten) wordt geleid door een cursusleider. 
  5. Elke cursus heeft maximaal 1 cursusleider.
  6. Het aantal kandidaat instructeurs in een cursus mag nooit hoger zijn dan het aantal instructeurs. 
  7. De cursisten worden alleen beoordeeld op materiaal en informatie die in de lesstof staan vermeld.
  8. De details van een cursus (datum, locatie, tijd, instructeurs, enz.) moeten tenminste 1 dag voorafgaand aan de cursus in het cursusmanagementsysteem CoSy zijn ingevuld. De uitslag van een cursus moet binnen een periode van 1 maand na de cursus worden ingevuld. Na deze periode kan géén registratie meer plaatsvinden.
  9. De beschikbare lesmaterialen voor de cursus moeten overeenkomen met de uitrusting die in de instructeurshandleiding van de desbetreffende cursus staat omschreven. Deze uitrusting moet in goede staat zijn en correct functioneren.
  10. Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de Europese Reanimatie Raad (ERC)/ Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) wijzigingen aan te brengen in beoordelingslijsten of enig ander toets materiaal.

Cursuscentra

    1. Alleen een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aangewezen en gekwalificeerd cursuscentrum kan Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende cursussen organiseren. 
    2. De aanvraag om erkend cursuscentrum te worden moet schriftelijk gebeuren via het aanvraagformulier op de website van de NRR.
    3. De erkenning van een cursuscentrum geldt zolang deze voldoet aan de gestelde voorwaarden. Gedurende de periode dat het cursuscentrum is erkend, werkt deze mee aan toezicht en houdt zich aan het geldende cursusreglement. In geval van inbreuk op het cursusreglement en in geval van herhaalde aanbevelingen zonder merkbare verbetering, kan de erkenning van een cursuscentrum worden ingetrokken.
    4. Als er aanwijzingen zijn dat een cursuscentrum zich niet aan de gestelde regels houdt, kan het cursuscentrum hierop worden aangesproken door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), waarna visitatie plaatsvindt. Op basis van bevindingen zal de NRR vervolgmaatregelen in werking stellen.
    5. De Nederlandse Reanimatie Raad is, met uitzondering van de basis- en opfriscursus (P)BLS instructeur trainer zelf géén cursuscentrum. 
    6. Een cursuscentrum moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
      • Beschikt over een adequate administratie.
      • Beschikt over voldoende facultyleden om de beoogde cursus(sen) te kunnen organiseren.
      • Beschikt over een cursuslocatie met voldoende ruimte voor praktijkonderwijs.
      • Houdt zich aan de regels die in dit cursusreglement zijn beschreven.
      • Beschikt over de benodigde cursusmaterialen en lesmiddelen om de beoogde cursus uit te voeren.
      • Heeft de lesmiddelen tijdig beschikbaar op de leslocatie.
      • Draagt zorg voor het verzenden van de cursusmaterialen naar de cursisten, of stelt hen in staat de juiste materialen (via CoSy) te bemachtigen.
      • Staat toe dat de cursus wordt gevisiteerd door medewerkers van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) of de Europese Reanimatie Raad (ERC) en implementeert de aanbevelingen die hieruit voortvloeien.
      • Organiseert minimaal 2 cursussen per 2 jaar voor elk type cursus waarvoor men door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is erkend.
      • Draagt zorg voor de juiste vermelding in het cursusmanagementsysteem CoSy van de cursisten, tenminste met voor- en achternaam en geboortedatum.
      • Houdt een administratie van de cursusresultaten van alle cursisten bij gedurende de periode dat hun kwalificatie geldig is, met een maximum van 5 jaar.
      • Kan efficiënt een cursus organiseren waarbij wordt voldaan aan:
        • Het registreren van de cursus in het cursusmanagementsysteem CoSy tenminste 1 dag voordat de cursus wordt gegeven.
        • Het aanleveren van de complete en correcte gegevens.
        • Het toezenden van alle relevante informatie aan de cursisten en 
          de leden van faculty waaronder de cursusdata, locatie, verblijf, tijdschema, programma, aantal cursisten, eventuele bijzonderheden (bijvoorbeeld herkansingen) en de benodigde boeken of andere cursusmaterialen.
        • Het bijhouden van een presentielijst en het aanmaken van certificaten via het cursusmanagementsysteem CoSy en daarin tevens vermelden welke cursisten niet zijn geslaagd of zijn opgegaan voor het (eventuele) examen van de cursus. Het delen van deze informatie met de cursisten.
        • Het correct afhandelen van de financiële cursusverplichtingen:
        • Het zo nodig innen van de cursusgelden van de deelnemers.
        • Het voldoen aan de gemaakte afspraken omtrent het vergoeden van de inzet van de facultyleden, alsmede de reis- en verblijfskosten.
        • Het voldoen van de cursus gerelateerde Europese Reanimatie Raad (ERC) en/of Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) rekeningen binnen de daartoe gestelde termijnen.
      • Het aanmoedigen van cursisten om evaluatieformulieren in te vullen in CoSy, opmerkingen hierin ter harte te nemen en daarop zo nodig passende maatregelen te nemen.
      • Het laten participeren van kandidaat instructeurs en kandidaat cursusleiders in de faculty, ook als deze van buiten de eigen organisatie komen, waarvoor geldt dat hier géén vergoeding tegenover hoeft te staan.
    • Handelt in overeenstemming met de Europese Reanimatie Raad (ERC) Data Protection Policy, hetgeen in overeenstemming is met de geldende AVG-richtlijnen.

    Is bereid relevante informatie te ontvangen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en/of Europese Reanimatie Raad (ERC) aangaande het te volgen beleid. Dit is een voorwaarde om namens de Europese Reanimatie Raad (ERC) en Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) als cursuscentrum te functioneren. Het niet bereid zijn, of niet gevolg geven aan de ontvangen informatie, impliceert automatisch het stopzetten van de activiteiten als cursuscentrum.

    7. Het cursuscentrum onderhoudt te allen tijde contact met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR

Instroomeisen voor basis- en opfriscursussen 

Cursus reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS)

  1. Voor deelname aan de cursus reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS) gelden geen instroomeisen.
  2. Cursisten van de opfriscursus BLS of PBLS moeten over respectievelijk een certificaat van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/Europese Reanimatie Raad (ERC) BLS dan wel PBLS van maximaal 1 jaar oud beschikken.

Basis Instructeur Cursus (BIC)

  1. Cursisten van de Basis Instructeur Cursus moeten over een geldig certificaat van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) hulpverlener BLS (als zij BLS-instructeur willen worden) dan wel een certificaat hulpverlener PBLS (als zij PBLS-instructeur willen worden (of beide) beschikken. Dit certificaat mag maximaal 1 jaar oud zijn. Tevens moeten zij de vaardigheden ook daadwerkelijk beheersen en kunnen demonstreren bij aanvang van de cursus. 
  2. Cursisten van de opfriscursus voor (P)BLS-instructeurs moeten instructeur zijn voor de kwalificatie die zij willen verlengen.

Inhoud van de cursus

  1. De structuur van de cursus is conform het officiële Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) cursusprogramma en eventuele overzichten van cursusmaterialen. 
  2. Tijdens de cursussen worden verschillende didactische werkvormen gehanteerd waaronder presentaties, vaardigheidstraining, scenariotraining en e-learning. 
  3. Waar specifieke omstandigheden het inlassen van bijkomende vaardigheden vereisen, kunnen facultatieve modules aan het cursusprogramma worden toegevoegd. Dit zal echter de cursusduur doen toenemen.
  4. Iemand die al BLS-instructeur is (en in het bezit is van een PBLS-hulpverlener certificaat), hoeft alleen het PBLS-vaardigheden deel van de BIC te volgen om kandidaat instructeur PBLS te worden. Iemand die al PBLS-instructeur is (en in het bezit is van een BLS-hulpverlener certificaat), hoeft alleen het BLS-vaardigheden deel van de BIC te volgen om kandidaat instructeur BLS te worden.
  5. (Kandidaat) instructeurs van specialistische Europese Reanimatie Raad (ERC) cursussen zoals ALS en EPALS mogen een aangepast (verkort) lesprogramma van de BIC volgen om respectievelijk kandidaat instructeur BLS of PBLS te worden.
  6. Wanneer een cursuscentrum het onderwijs wil inrichten afwijkend van het standaard cursusprogramma, moet een verzoek tot een alternatief curriculum voorafgaand aan de te geven cursus ingediend zijn bij het bureau van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) volgens de daarvoor geldende procedures.

Certificering

  1. Binnen 1 maand na het succesvol afsluiten van een cursus ontvangen de cursisten een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) certificaat vanuit het online cursusmanagementsysteem CoSy. Dit certificaat is geen attest van competentie, maar een bewijs dat de gevolgde reanimatiecursus met succes is doorlopen.
  2. Cursisten kunnen slechts met succes de cursus voltooien als ze tijdens de hele cursus aanwezig zijn geweest.
  3. Op (P)BLS-hulpverlener certificaten wordt alleen de datum van de laatst gevolgde cursus vermeld. 
  4. De (P)BLS-instructeur certificaten hebben een geldigheid van 2 jaar, ingaande vanaf het moment dat de Basis Instructeur Cursus is afgerond.
  5. Een erkend instructeur wordt tevens beschouwd als een erkend hulpverlener voor de desbetreffende cursus, mits hij daadwerkelijk instructie geeft in de specifieke hulpverlenerscursus.
  6. Het is aan de houder van het certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden.
  7. Een cursist die niet slaagt voor een cursus zal van het cursuscentrum een bewijs van deelname ontvangen.

Hercertificering

Hercertificering hulpverlener

  1. Het is de verantwoordelijkheid van een houder van een certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden. Dit gebeurt via hercertificering.
  2. Hulpverleners kunnen zich opnieuw laten certificeren op 2 manieren:
    1. Het volgen van een opfriscursus. Dit is mogelijk indien de opfriscursus wordt gevolgd niet langer dan 1 jaar nadat een basiscursus BLS of PBLS is doorlopen. Hierbij is de afgiftedatum op het certificaat maatgevend. 
    2. Het opnieuw met succes afronden van een basiscursus BLS of PBLS.
  3. Het BLS certificaat kan ook worden vernieuwd door het volgen van een ALS of  ILS cursus of ALS of ILS opfriscursus. Een PBLS cursus kan ook worden vernieuwd door het volgen van een EPALS cursus of EPALS opfriscursus.

Hercertificering instructeur

  1. Om als instructeur te hercertificeren moet men aan onderstaande voorwaarden voldoen:
    • De instructeur moet in een periode van 2 jaar instructie geven op tenminste 2 cursussen. Deze regel geldt voor elke type cursus waarvoor men de status van instructeur bezit. (BLS en PBLS worden gezien als 2 verschillende disciplines).
    • De instructeur moet elke 2 jaar een opfriscursus voor instructeurs volgen bij een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) erkend cursuscentrum. 
    • De instructeur moet op tijd de jaarlijkse bijdrage aan de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) betalen.
      Als hier niet aan wordt voldaan zal men voor het desbetreffende type cursus terugvallen naar de status van kandidaat instructeur. Om opnieuw de status van instructeur te krijgen, moet men een opfriscursus voor instructeurs volgen en daarna op 1 cursus als kandidaat instructeur meelopen en positief worden beoordeeld.
      Het certificaat wordt daarmee weer voor 2 jaar geldig vanaf het moment dat de laatste opfriscursus voor instructeurs is gevolgd.
  2. Instructie geven in een opfriscursus telt voor hercertificering even zwaar als instructie geven in een basiscursus.

Faculty

Kandidaat instructeur

  1. Een cursist die met succes de 1e dag van een Basis Instructeur Cursus heeft afgerond wordt kandidaat instructeur.
  2. Om instructeur te worden, moet een kandidaat instructeur succesvol instructie geven op minimaal 1 basiscursus en 1 opfriscursus. Het minimaal aantal cursisten voor deze cursus is 4. De instructeur dan wel cursusleider van de desbetreffende cursus beoordeeld of de instructie succesvol is gegeven. Op beide cursussen moet een andere instructeur of cursusleider de kandidaat instructeur beoordelen.
  3. Wanneer de kandidaat instructeur na 2 gegeven cursussen niet het vereiste niveau heeft bereikt, krijgt hij een extra kans om tijdens een andere cursus instructie te geven als kandidaat instructeur. De Nationale cursusleider kan echter ook beslissen de kandidaat status in te trekken.
  4. Terwijl de kandidaat instructeur instructie geeft, zal deze steeds onder toezicht staan van een instructeur.
  5. De kandidaat instructeur moet aanwezig zijn tijdens de hele cursus.
  6. Kandidaat instructeurs moeten tijdens alle sessies waar zij instructie geven over hun prestatie feedback krijgen van de instructeur. Deze beoordelingen moeten besproken worden met de kandidaat instructeur.
  7. Een kandidaat instructeur die zowel de PBLS als de BLS Basis Instructeur Cursus heeft gevolgd, moet in totaal onder begeleiding instructie geven in tenminste 3 cursussen om zowel instructeur BLS als instructeur PBLS te worden. De kandidaat instructeur geeft instructie in: 
    1. Een basiscursus BLS
    2. Een basiscursus PBLS
    3. Een opfriscursus BLS of PBLS (naar keuze van de kandidaat instructeur)
  8. Ongeveer 6 weken na het volgen van de 1e cursusdag van de Basis Instructeur Cursus volgt de kandidaat instructeur de 2e cursusdag. Wanneer de kandidaat instructeur de 2-daagse Basis Instructeur Cursus (BIC) succesvol heeft afgerond. En positief is beoordeeld voor de gegeven stages. Dan wordt jouw certificaat omgezet van kandidaat instructeur naar instructeur.
  9. Instructeurs van cursussen specialistische reanimatie mogen een verkorte Basis Instructeur Cursus volgen. Na het met succes afronden van de BIC dienen zij succesvol instructie te geven op 1 cursus basale reanimatie dit ter beoordeling van de instructeur. Om zowel instructeur PBLS als instructeur BLS te worden moet op zowel een cursus PBLS als een cursus BLS tenminste eenmaal onder begeleiding instructie te worden gegeven. 
  10. Een kandidaat instructeur zal de opleidingsstages verrichten binnen een periode van 2 jaar na de datum van het voltooien van de instructeurscursus, tenzij buitengewone omstandigheden dit verhinderen. Wanneer de stages niet binnen een periode van 2 jaar succesvol zijn voltooid, moet een nieuwe instructeurscursus gevolgd worden om de status van kandidaat instructeur te verkrijgen. Het is op aanvraag van de kandidaat instructeur mogelijk deze periode tot 3 jaar te verlengen.

Instructeur

  1. Instructeurs mogen instructie geven op Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen en op Europese Reanimatie Raad (ERC) cursussen basale reanimatie in andere landen als zij:
    1. De spreektaal van die cursus machtig zijn.
    2. Voldoen aan de door de Nationale Reanimatieraad gestelde eisen aan instructeurs.
    3. Uitgenodigd worden door een cursuscentrum, dat is erkend in dat land.
    4. Instructie geven onder supervisie van een door de Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende cursusleider.

Cursusleider

  1. Elke instructeur die minimaal 4 BLS- of PBLS-cursussen heeft verzorgd mag de rol van cursusleider van respectievelijk een cursus BLS of PBLS op zich nemen. Daarvoor is geen aparte cursus vereist.
  2. De cursusleider is verantwoordelijk voor het hele verloop van de cursus volgens het geldende cursusreglement. Men kan daarbij denken aan het cursusprogramma, het samenstellen van de faculty, de cursusruimte, het beoordelen van kandidaat instructeurs en het correct afwikkelen van de cursus in het cursusmanagementsysteem CoSy. Bij inhoudelijke geschillen, maar ook bij geschillen van organisatorische aard, is het oordeel van de cursusleider bindend.
  3. De cursusleider is gedurende de hele cursus aanwezig. 
  4. Een cursusleider is niet per definitie verbonden aan een cursuscentrum maar kan voor meerdere cursuscentra de rol van cursusleider vervullen.
  5. Cursusleiders mogen Europese Reanimatie Raad cursussen leiden in elk land, voor zover ze de taal machtig zijn die op de betreffende cursus wordt gebruikt, zich schikken naar de vereisten van cursusleider van de geldende, lokale Nationale Reanimatieraad (NRC) en door een cursuscentrum worden uitgenodigd die door dat land is erkend. 

Klachtenprocedure

Bij het indienen van een klacht gelden de volgende voorwaarden:

  1. Een klacht kan worden ingediend binnen een tijdsbestek van 4 weken na een cursus. De klacht kan ook betrekking hebben op cursus gerelateerde zaken die na de cursus hebben plaatsgevonden (bijvoorbeeld administratieve afhandeling). 
  2. De klacht kan worden ingediend door een cursist, maar ook door een facultylid of cursusorganisator. 
  3. De klacht wordt altijd eerst voorgelegd aan de cursusleider van de betreffende cursus.
  4. Als de klacht de cursusleider betreft, wordt de klacht ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). De klager wordt gewezen op deze mogelijkheid door het cursuscentrum of door de cursusleider bij het indienen van de klacht.
  5. Als de cursusleider een klacht heeft over de cursus wordt deze ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
  6. In de omstandigheid dat een weerwoord van de beklaagde(n) moet worden verkregen, gebeurt dit binnen 2 maanden na de laatste cursusdag van de betreffende cursus.


Besluitvorming en beroepsprocedure:

  1. Na het ontvangen van de klacht, neemt de cursusleider hierover een formeel besluit. Dit besluit wordt genomen binnen 4 weken na het indienen van de klacht.
  2. Als het besluit en de hieruit voortvloeiende acties als onvoldoende worden ervaren door de klager, kan deze in beroep gaan door de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Nederlandse Reanimatie Raad. De voorzitter van de Educatieve Adviesraad en de desbetreffende Nationale cursusleider nemen gezamenlijk binnen een termijn van 2 maanden na ontvangst van de klacht een besluit. 


Cassatie

  1. Als het besluit van de Nederlandse Reanimatie Raad voor de klager of voor de verweerder geen uitsluitsel geeft, of niet conform de in deze reglementen omschreven procedures is verlopen, kan binnen 1 maand na ontvangst van de beslissing worden geëscaleerd naar de Europese Reanimatie Raad (ERC). De Europese Reanimatie Raad (ERC) heeft, vanaf het moment van indienen, 6 maanden de tijd om tot een oordeel te komen en heeft de bevoegdheid om een besluit nietig te verklaren en om betrokken autoriteiten te vragen om met een oplossing te komen die in lijn is met de reglementen.

 

Overzicht klachtenprocedure

  Basis Eerst Beroep Cassatie
Cursus gerelateerd Klacht CD NRR

ERC

Klacht door CD NRR
Klacht over CD
Schorsing gerelateerd Klacht NRR ERC ERC

Intrekken van kwalificaties

  1. Kwalificaties als cursuscentrum, cursusleider of instructeur worden ingetrokken door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) als na het ontvangen van een officiële klacht en nadat elke partij, ook de betrokkene zelf, de kans heeft gekregen om zijn visie op de zaak te verwoorden de klacht gegrond is verklaard. De beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokken partijen en door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) gearchiveerd. Een Engelstalige versie van de klacht, de argumenten en de beslissing zal worden meegedeeld aan de Europese Reanimatie Raad (ERC).

  2. Elke direct betrokken partij mag tegen de uitspraak beroep aantekenen bij de Europese Reanimatie Raad (ERC). De beroepsprocedure schort de eerste uitspraak op, tenzij de Europese Reanimatie Raad (ERC) beslist dat het risico op herhaling een te hoog risico betekent voor individuen, voor de kwaliteit van de cursus of voor de organisatie.

    De Europese Reanimatie Raad (ERC) zal elke betrokken partij om haar visie vragen en zal tenslotte een definitieve beslissing nemen, liefst binnen 6 maanden na het ontvangen van het beroep. Daardoor kan de beslissing, genomen door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), worden herzien.

Deze uiteindelijke beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokkenen en worden gearchiveerd door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)

Bijlage 1: Overzicht kwalificaties

Hulpverlenerscursus

Hulpverlener

Hulpverlener

Basis Instructeur Cursus (BIC)

Kandidaat instructeur

2 cursussen geven onder toezicht

Instructeur

Op voordracht en succesvolle instaptoets

4 hulpverlenerscursussen geven

Instructeur trainer cursus

Cursusleider

Kandidaat instructeur trainer

2 cursussen geven onder toezicht

Instructeur trainer

Ervaren instructeur trainer en uitgenodigd

Kandidaat cursusleider BIC

2 cursussen geven onder toezicht

Cursusleider BIC

*Cursusleider op een BLS- of PBLS-cursus is een rol en geen kwalificatie. De rol kan door elke instructeur worden ingevuld die meer dan 4 hulpverlenercursussen heeft gegeven.

Bijlage 2: Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gedragscode (Code of Conduct)

Deze gedragscode richt zich tot een ieder die instructie geeft of assisteert tijdens cursussen die onder de auspiciën van Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden gehouden en die werden ontwikkeld om de theorie en de praktische vaardigheden van reanimatie aan te leren.

Daarom is het belangrijk dat degene die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) is gecertificeerd:

  • Zich realiseert dat certificering en hercertificering afhankelijk is van het nakomen van deze code en met goed resultaat voldoen aan de nodige vereisten voor hercertificering.
  • Zelf verantwoordelijk is voor de eigen certificering, welke is gebaseerd op het kennis-, vaardigheid- en competentieniveau die aan de certificering is gebonden.
  • Ervoor zorgt dat de cursussen die door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend zijn, worden gegeven overeenkomstig dit cursusreglement, samen met het gebruik van lesboeken, presentaties en ander materiaal en ervoor zorgt dat er een constant niveau van kennis en vaardigheden wordt bereikt.
  • Zich zal gedragen, te allen tijde en op een verantwoordelijke manier bij deelname aan een cursus of een sociaal evenement in verband met cursussen, die onder de auspiciën van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden verzorgd en elke andere van toepassing zijnde professionele gedragscode in acht zal nemen.
  • Zal samenwerken met andere instructeurs, onderwijskundigen, cursuscentra en het daartoe behorende administratief en ondersteunend personeel en hun individuele bijdragen zal erkennen en respecteren.
  • Vermijdt om enig misbruik te maken van de verworven positie.