
Cursusreglement BLS
Het is van belang dat cursisten, instructeurs en cursuscentra duidelijk weten wat van hen verwacht wordt en waarop kan worden getoetst. In het cursusreglement basis reanimatie zijn alle afspraken rondom de cursussen reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS) volledig en duidelijk omschreven.
Dit reglement geldt ook als uitgangspunt voor het toezicht op de kwaliteit van de cursussen. Instructeurs en cursuscentra moeten zich aan het cursusreglement houden, zodat cursisten goede reanimatiecursussen krijgen volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
Inleiding
Het uniformeren en verbeteren van de kwaliteit van reanimatie cursussen is statutair één van de opdrachten van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Het is goed dat instructeurs en cursuscentra duidelijk weten wat van hen verwacht wordt en waarop kan worden getoetst.
Het huidige cursusreglement dateert al van 2012 toen de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen tot(P)BLS-instructeur door de Europese Reanimatie Raad (ERC) werden erkend. Sindsdien hebben de regels rondom de cursussen als gevolg van beleidswijzigingen, nieuwe inzichten en ontwikkelingen een aantal wijzigingen ondergaan. Zo heeft de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) in 2018 besloten het onderwijs in reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS) grondig te herzien om beter aan te sluiten op de actualiteit. Zo zijn de laatste jaren steeds meer cursisten ook actief als burgerhulpverlener en is een AED voor eigenlijk niemand meer onbekend. Dit alles was voor de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aanleiding de regels rond onderwijs in reanimatie op te nemen in een nieuw cursusreglement. Op deze manier zijn alle afspraken rondom de cursussen weer volledig en duidelijk omschreven.
Als uitgangspunt voor dit nieuwe cursusreglement is het cursusreglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) genomen. In sommige gevallen wijkt het Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) reglement af van het Europese Reanimatie Raad (ERC) reglement. Deze verschillen zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op een verschil in benadering van het reanimatieonderwijs. Bij Europese Reanimatie Raad (ERC) cursussen wordt veelal gewerkt met grotere groepen cursisten en met een faculty, wat inhoudt dat er meerdere instructeurs bij een cursus betrokken zijn. Hierdoor is veel meer onderlinge feedback mogelijk. In Nederland zijn cursusgroepen in de regel kleiner en staan instructeurs vaak alleen voor een groep cursisten. Scholing en feedback aan instructeurs geschiedt vooral via georganiseerde bijscholingen. Daarnaast bevat het reglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) ook afspraken tussen de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nationale Raden. Voor de overzichtelijkheid zijn die artikelen in dit reglement niet opgenomen.
Met het gereedkomen van dit document zijn alle regels en afspraken rondom het onderwijs gecentraliseerd daarmee komt het cursusreglement van 2012 te vervallen. Hetzelfde geldt voor andere documenten waarin regelgeving over de cursussen is opgenomen. Dit reglement geldt ook als uitgangspunt voor het toezicht op de kwaliteit van de cursussen.
NB: Overal waar ‘hij’, ‘hem’ of ‘zijn’ staat kan ook ‘zij’ of ‘haar’ gelezen worden.
Doelstellingen
- De doelstelling van een hulpverlenerscursus is de cursist vaardigheden aan te leren om de omstandigheden waarin je moet reanimeren te herkennen en te beginnen in een reële situatie, op het niveau waarop men mag verwachten dat hij kan functioneren. Het niveau van de cursist kan variëren van een niet professionele hulpverlener tot een zorgprofessional.
- De cursussen worden gegeven door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gecertificeerde instructeurs die een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende Basis Instructeur Cursus (BIC) hebben gevolgd. De cursist is zelf verantwoordelijk voor het behalen van het noodzakelijke leerrendement. Instructeurs en goed instructiemateriaal helpen bij het bereiken van dit rendement. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de instructeur en het cursuscentrum om zorg te dragen voor een optimaal leerklimaat.
Definities
Soorten cursussen
Basis Instructeur Cursus (BIC)
De cursus is bedoeld voor personen die een BLS en/of PBLS cursus hebben gevolgd en zelf instructie willen gaan geven in de reanimatie. Het doel van de BIC is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om zelfstandig een basiscursus of opfriscursus reanimatie te verzorgen.
Cursus instructeur trainer (P)BLS
De cursus is bedoeld voor instructeurs (P)BLS die zelf instructeurs willen gaan opleiden. Voor de cursus gelden instroomeisen. Het doel van de cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijke zijn om zelfstandig een Basis Instructeur Cursus te kunnen verzorgen.
Cursus reanimatie van baby’s en kinderen, PBLS (Pediatric Basic Life Support)
Het doel van de PBLS cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om op het juiste moment de voor een reanimatie noodzakelijke vaardigheden op de juiste wijze uit te voeren. Onder noodzakelijke vaardigheden wordt onder meer verstaan het herkennen van een hartstilstand (circulatiestilstand), geven van borstcompressies en beademingen aan baby’s en kinderen en het gebruik van de AED. Cursussen zijn gericht op een grote variatie van hulpverleners: mensen uit het grote publiek tot medisch specialisten en andere (professionele) hulpverleners.
Cursus reanimatie van volwassenen, BLS (Basic Life Support)
Het doel van de BLS cursus is het aanleren van competenties die noodzakelijk zijn om op het juiste moment de voor een reanimatie noodzakelijke vaardigheden op de juiste wijze uit te voeren. Onder noodzakelijke vaardigheden wordt onder meer verstaan het herkennen van een hartstilstand (circulatiestilstand), het geven van borstcompressies en beademingen en het gebruik van de AED. Cursussen zijn gericht op een grote variatie van hulpverleners: mensen uit het grote publiek tot medisch specialisten en andere (professionele) hulpverleners.
Opfriscursussen
Opfriscursussen geven hulpverleners, instructeurs en instructeur trainers de mogelijkheid om op gezette tijden hun kennis en vaardigheden te tonen en daarmee hun certificaat te vernieuwen. Opfriscursussen zijn er op het niveau van hulpverleners, instructeurs en instructeur trainers.
Titels en functies
Cursuscentrum
Een cursuscentrum is een persoon of organisatie die een cursus uitschrijft en daarbij eerste verantwoordelijke is voor de organisatorische, administratieve, financiële en logistieke aspecten van de cursus.
Cursusleider
Een cursusleider is een ervaren instructeur of instructeur trainer die tijdens een cursus de faculty voorzit en toeziet op het ordelijk verloop van een cursus.
Educator
Een Educator is een ervaren instructeur met een didactische achtergrond, die de Educator Master Class van de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de bijbehorende stages met succes heeft afrondt.
Faculty
Afhankelijk van de cursus bestaat het opleidingsteam uit 1 of meerdere personen. Wanneer het team bestaat uit meerdere personen dan spreken we van een faculty. De faculty kan bestaan uit instructeur(s), kandidaat instructeur(s), een cursusleider, een kandidaat cursusleider en eventueel een educator.
Hulpverlener
Een hulpverlener is iemand die een cursus reanimatie (P)BLS met succes heeft afgerond.
Instructeur
Een instructeur mag zelfstandig basis cursussen reanimatie en de bijbehorende opfriscursussen verzorgen.
Instructeur trainer
Een instructeur trainer mag zelfstandig de Basis Instructeur Cursus en bijbehorende opfriscursussen verzorgen.
Kandidaat cursusleider (alleen voor de Basis Instructeur Cursus)
Een kandidaat cursusleider Basis Instructeur Cursus (BIC) is een ervaren instructeur trainer die op voorspraak is uitgenodigd om de cursusleider van de BIC te schaduwen. Doel van het schaduwen is om zelf de status van cursusleider voor de BIC te verkrijgen. De kandidaat cursusleider is geen assistent, maar een cursusleider in opleiding.
Kandidaat instructeur
Een kandidaat instructeur is iemand die de 1e dag van de Basis Instructeur Cursus (BIC) met succes heeft afgerond. De kandidaat instructeur moet nog onder begeleiding van een andere instructeur instructie geven en de 2e dag van de BIC te volgen.
Kandidaat instructeur trainer
Een kandidaat instructeur trainer is een instructeur die een instructeur trainer cursus met succes heeft afgerond. De kandidaat instructeur trainer moet nog onder begeleiding van een andere instructeur trainer cursus geven.
Nationale cursusleider
De Nationale cursusleider is een ervaren instructeur trainer, die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) wordt aangesteld en mede verantwoordelijk is voor de processen die te maken hebben met de kwaliteit van de desbetreffende cursus. Ook vertegenwoordigt de Nationale cursusleider de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) belangen en -standpunten bij het relevante Science and Education Committee (SEC) van de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Overige definities
Cursusmanagementsysteem CoSy
Het cursusmanagementsysteem CoSy is het online leer- en administratieplatform dat bestaat uit 2 delen. Een gedeelte waarin toegang wordt verleend tot de cursusadministratie en een gedeelte waarin toegang tot lesmaterialen en e-learnings wordt verkregen.
Development Committee Education (DC-Edu)
De DC-Edu bestaat uit de vice-voorzitters met aandachtsgebied onderwijs van de verschillende Science and Education Committees (SEC’s), aangevuld met andere leden, die worden benoemd volgens de interne regels van de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Educatieve Adviesraad
De Educatieve Adviesraad is het orgaan dat alle onderwijs gerelateerde aspecten binnen de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) superviseert en waar nodig aanpast. In de Educatieve Adviesraad hebben Nationale cursusleiders en educators zitting. De Educatieve Adviesraad onderhoudt nauw contact met de relevante commissies binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Europese Reanimatie Raad (ERC)
De Europese Reanimatie Raad (ERC) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Europa en enkele landen buiten Europa, met als missie het behoud van leven door het bevorderen en verbeteren van de praktijk van de reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) is tevens het netwerk van nationale reanimatieraden in Europa.
Hercertificering – Lifelong Learning
Alle kwalificaties die worden verkregen door het behalen van een certificaat (hulpverlener, instructeur, instructeur trainer en cursusleider) dienen regelmatig te worden vernieuwd. Hercertificering wordt verkregen als de persoon aan de voorwaarden voor verlenging van de specifieke kwalificaties heeft voldaan en als zodanig in het cursusmanagementsysteem CoSy staat geadministreerd.
Herkansing
Een herkansing geeft een cursist de mogelijkheid om een praktische vaardigheid tijdens de lopende cursus nogmaals te demonstreren.
Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)
De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Nederland en de overzeese Nederlandse gebiedsdelen, met als missie het redden van levens, indien dat door goede reanimatie mogelijk is. Met die missie streeft de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) naar het verbeteren van kennis en vaardigheden in reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) werken nauw samen om te zorgen dat de Nederlandse reanimatie cursussen in overeenstemming zijn met de normen van de Europese Reanimatie Raad (ERC). Hierdoor zijn de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen dan ook als zodanig door de Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend.
Scenario’s
Tijdens cursussen kan gebruik worden gemaakt van simulatieonderwijs in de vorm van een scenario. Dit kan in de vorm van een demonstratie, een didactische werkvorm en ook als praktische toets.
Science and Education Committee (SEC)
Elk soort cursus heeft binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC) zijn eigen Science and Education Committee (SEC). De SEC’s zijn verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en kwaliteitscontrole van hun respectievelijke cursustype op Europees niveau en houden, samen met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), toezicht op de cursussen.
Algemeen
- Alle instructeurs, leden van de faculty en de cursuscentra moeten zich houden aan de gedragscode van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) (Zie bijlage).
- Elke cursus moet volledig worden geregistreerd in het cursusmanagementsysteem CoSy als men de cursisten een Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) kwalificatie wil verstrekken en als kandidaat instructeurs en kandidaat cursusleiders meelopen om respectievelijk de status van instructeur of cursusleider te krijgen.
- Elke cursist moet de beschikking hebben over een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) Europese Reanimatie Raad (ERC) lesboek of door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) goedgekeurd alternatief lesmateriaal, bijvoorbeeld e-learning.
- De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) kan uitzonderingen op het reglement tijdelijk toestaan, mits dit van te voren is aangevraagd en schriftelijk door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is toegestaan.
- Wanneer tijdens een cursus niet volgens het cursusreglement wordt gewerkt, kan de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) de goedkeuring van de cursus en/of de kwalificaties van de instructeur en/of het cursuscentrum intrekken.
Cursussen
Organisatie van de cursussen
- Het maximum aantal cursisten per cursus is voor een deel afhankelijk van de type cursus, maar is gesteld op 30 cursisten, verdeeld in groepen van maximaal 6 cursisten per instructeur.
- Per 6 cursisten moet minimaal 1 instructeur in de faculty plaats nemen.
- Elke Basis Instructeur Cursus en elke cursus reanimatie met meer dan 2 instructeurs (meer dan 12 cursisten) wordt geleid door een cursusleider.
- Elke cursus heeft maximaal 1 cursusleider.
- Het aantal kandidaat instructeurs in een cursus mag nooit hoger zijn dan het aantal instructeurs.
- De cursisten worden alleen beoordeeld op materiaal en informatie die in de lesstof staan vermeld.
- De details van een cursus (datum, locatie, tijd, instructeurs, enz.) moeten tenminste 1 dag voorafgaand aan de cursus in het cursusmanagementsysteem CoSy zijn ingevuld. De uitslag van een cursus moet binnen een periode van 1 maand na de cursus worden ingevuld. Na deze periode kan géén registratie meer plaatsvinden.
- De beschikbare lesmaterialen voor de cursus moeten overeenkomen met de uitrusting die in de instructeurshandleiding van de desbetreffende cursus staat omschreven. Deze uitrusting moet in goede staat zijn en correct functioneren.
- Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de Europese Reanimatie Raad (ERC)/ Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) wijzigingen aan te brengen in beoordelingslijsten of enig ander toets materiaal.
Cursuscentra
- Alleen een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aangewezen en gekwalificeerd cursuscentrum kan Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende cursussen organiseren.
Instroomeisen voor basis- en opfriscursussen
Cursus reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS)
- Voor deelname aan de cursus reanimatie van volwassenen (BLS) en reanimatie van baby’s en kinderen (PBLS) gelden geen instroomeisen.
- Cursisten van de opfriscursus BLS of PBLS moeten over respectievelijk een certificaat van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/Europese Reanimatie Raad (ERC) BLS dan wel PBLS van maximaal 1 jaar oud beschikken.
Inhoud van de cursus
- De structuur van de cursus is conform het officiële Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) cursusprogramma en eventuele overzichten van cursusmaterialen.
- Tijdens de cursussen worden verschillende didactische werkvormen gehanteerd waaronder presentaties, vaardigheidstraining, scenariotraining en e-learning.
- Waar specifieke omstandigheden het inlassen van bijkomende vaardigheden vereisen, kunnen facultatieve modules aan het cursusprogramma worden toegevoegd. Dit zal echter de cursusduur doen toenemen.
Certificering
- Binnen 1 maand na het succesvol afsluiten van een cursus ontvangen de cursisten een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) certificaat vanuit het online cursusmanagementsysteem CoSy. Dit certificaat is geen attest van competentie, maar een bewijs dat de gevolgde reanimatiecursus met succes is doorlopen.
- Cursisten kunnen slechts met succes de cursus voltooien als ze tijdens de hele cursus aanwezig zijn geweest.
- Op (P)BLS hulpverlener certificaten wordt alleen de datum van de laatst gevolgde cursus vermeld.
- Het is aan de houder van het certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden
- Een cursist die niet slaagt voor een cursus zal van het cursuscentrum een bewijs van deelname ontvangen.
Hercertificering
Hercertificering hulpverlener
- Het is de verantwoordelijkheid van een houder van een certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden. Dit gebeurt via hercertificering.
- Hulpverleners kunnen zich opnieuw laten certificeren op 2 manieren:
- Het volgen van een opfriscursus. Dit is mogelijk indien de opfriscursus wordt gevolgd niet langer dan 1 jaar nadat een basiscursus BLS of PBLS is doorlopen. Hierbij is de afgiftedatum op het certificaat maatgevend.
- Het opnieuw met succes afronden van een basiscursus BLS of PBLS.
- Het BLS certificaat kan ook worden vernieuwd door het volgen van een ALS of ILS cursus of ALS of ILS opfriscursus. Een PBLS cursus kan ook worden vernieuwd door het volgen van een EPALS cursus of EPALS opfriscursus.
Klachtenprocedure
Bij het indienen van een klacht gelden de volgende voorwaarden:
- Een klacht kan worden ingediend binnen een tijdsbestek van 4 weken na een cursus. De klacht kan ook betrekking hebben op cursus gerelateerde zaken die na de cursus hebben plaatsgevonden (bijvoorbeeld administratieve afhandeling).
- De klacht kan worden ingediend door een cursist, maar ook door een facultylid of cursusorganisator.
- De klacht wordt altijd eerst voorgelegd aan de cursusleider van de betreffende cursus.
- Als de klacht de cursusleider betreft, wordt de klacht ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). De klager wordt gewezen op deze mogelijkheid door het cursuscentrum of door de cursusleider bij het indienen van de klacht.
- Als de cursusleider een klacht heeft over de cursus wordt deze ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
- In de omstandigheid dat een weerwoord van de beklaagde(n) moet worden verkregen, gebeurt dit binnen 2 maanden na de laatste cursusdag van de betreffende cursus.
Besluitvorming en beroepsprocedure:
- Na het ontvangen van de klacht, neemt de cursusleider hierover een formeel besluit. Dit besluit wordt genomen binnen 4 weken na het indienen van de klacht.
- Als het besluit en de hieruit voortvloeiende acties als onvoldoende worden ervaren door de klager, kan deze in beroep gaan door de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Nederlandse Reanimatie Raad. De voorzitter van de Educatieve Adviesraad en de desbetreffende Nationale cursusleider nemen gezamenlijk binnen een termijn van 2 maanden na ontvangst van de klacht een besluit.
Cassatie
- Als het besluit van de Nederlandse Reanimatie Raad voor de klager of voor de verweerder geen uitsluitsel geeft, of niet conform de in deze reglementen omschreven procedures is verlopen, kan binnen 1 maand na ontvangst van de beslissing worden geëscaleerd naar de Europese Reanimatie Raad (ERC). De Europese Reanimatie Raad (ERC) heeft, vanaf het moment van indienen, 6 maanden de tijd om tot een oordeel te komen en heeft de bevoegdheid om een besluit nietig te verklaren en om betrokken autoriteiten te vragen om met een oplossing te komen die in lijn is met de reglementen.
Overzicht klachtenprocedure
Basis | Eerst | Beroep | Cassatie | |
---|---|---|---|---|
Cursus gerelateerd | Klacht | CD | NRR | ERC |
Klacht door CD | NRR | |||
Klacht over CD | ||||
Schorsing gerelateerd | Klacht | NRR | ERC | Board ERC |
Intrekken van kwalificaties
- Kwalificaties als cursuscentrum, cursusleider of instructeur worden ingetrokken door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) als na het ontvangen van een officiële klacht en nadat elke partij, ook de betrokkene zelf, de kans heeft gekregen om zijn visie op de zaak te verwoorden de klacht gegrond is verklaard. De beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokken partijen en door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) gearchiveerd. Een Engelstalige versie van de klacht, de argumenten en de beslissing zal worden meegedeeld aan de Europese Reanimatie Raad (ERC).
- Elke direct betrokken partij mag tegen de uitspraak beroep aantekenen bij de Europese Reanimatie Raad (ERC). De beroepsprocedure schort de eerste uitspraak op, tenzij de Europese Reanimatie Raad (ERC) beslist dat het risico op herhaling een te hoog risico betekent voor individuen, voor de kwaliteit van de cursus of voor de organisatie.
De Europese Reanimatie Raad (ERC) zal elke betrokken partij om haar visie vragen en zal tenslotte een definitieve beslissing nemen, liefst binnen 6 maanden na het ontvangen van het beroep. Daardoor kan de beslissing, genomen door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), worden herzien.
Deze uiteindelijke beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokkenen en worden gearchiveerd door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)
Bijlage 1: Overzicht kwalificaties
Hulpverlenerscursus
Hulpverlener
Hulpverlener
Basis Instructeur Cursus (BIC)
Kandidaat instructeur
2 cursussen geven onder toezicht
Instructeur
Op voordracht en succesvolle instaptoets
4 hulpverlenerscursussen geven
Instructeur trainer cursus
Cursusleider
Kandidaat instructeur trainer
2 cursussen geven onder toezicht
Instructeur trainer
Ervaren instructeur trainer en uitgenodigd
Kandidaat cursusleider BIC
2 cursussen geven onder toezicht
Cursusleider BIC
*Cursusleider op een BLS- of PBLS-cursus is een rol en geen kwalificatie. De rol kan door elke instructeur worden ingevuld die meer dan 4 hulpverlenercursussen heeft gegeven.
Bijlage 2: Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gedragscode (Code of Conduct)
Deze gedragscode richt zich tot een ieder die instructie geeft of assisteert tijdens cursussen die onder de auspiciën van Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden gehouden en die werden ontwikkeld om de theorie en de praktische vaardigheden van reanimatie aan te leren.
Daarom is het belangrijk dat degene die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) is gecertificeerd:
- Zich realiseert dat certificering en hercertificering afhankelijk is van het nakomen van deze code en met goed resultaat voldoen aan de nodige vereisten voor hercertificering.
- Zelf verantwoordelijk is voor de eigen certificering, welke is gebaseerd op het kennis-, vaardigheid- en competentieniveau die aan de certificering is gebonden.
- Ervoor zorgt dat de cursussen die door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend zijn, worden gegeven overeenkomstig dit cursusreglement, samen met het gebruik van lesboeken, presentaties en ander materiaal en ervoor zorgt dat er een constant niveau van kennis en vaardigheden wordt bereikt.
- Zich zal gedragen, te allen tijde en op een verantwoordelijke manier bij deelname aan een cursus of een sociaal evenement in verband met cursussen, die onder de auspiciën van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden verzorgd en elke andere van toepassing zijnde professionele gedragscode in acht zal nemen.
- Zal samenwerken met andere instructeurs, onderwijskundigen, cursuscentra en het daartoe behorende administratief en ondersteunend personeel en hun individuele bijdragen zal erkennen en respecteren.
- Vermijdt om enig misbruik te maken van de verworven positie.