
Cursusreglement EPALS
Inleiding
De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) ziet het als één van haar kerntaken om het beleid rondom het toezicht op de cursussen, het kwaliteitsbeleid, vorm te geven. Om toezicht te kunnen houden op naleving van afspraken moeten deze duidelijk omschreven en gecommuniceerd zijn. Op deze manier weten cursisten, instructeurs en cursuscentra duidelijk wat van ze verwacht wordt en waarop kan worden getoetst.
Voor de cursussen in reanimatie wordt onderscheid gemaakt in:
- Richtlijnen
Hiermee bedoelen we de omschrijvingen van de inhoudelijke uitvoering van de reanimatiehandelingen. Deze richtlijnen worden elke 5 jaar herzien. - Reglementen
Hiermee bedoelen we de voorschriften die beschrijven aan welke voorwaarden en (gedrags-)regels moet worden voldaan om de kwaliteitseisen binnen specialistische reanimatie te behalen.
De Europese Reanimatie Raad (ERC) vaardigt in beginsel de cursussen specialistische reanimatie uit. Adoptie door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) maakt dat deze cursussen ook Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend zijn en waarborgen internationale certificering.
Als uitgangspunt voor dit nieuwe cursusreglement is het cursusreglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) genomen. In sommige gevallen wijkt het Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) reglement af van het Europese Reanimatie Raad (ERC) reglement. Deze verschillen zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op een verschil in benadering van het reanimatieonderwijs en de omvang van het reanimatieonderwijs in Nederland en de organisatorische consequenties daarvan. Daarnaast bevat het reglement van de Europese Reanimatie Raad (ERC) ook afspraken tussen de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nationale Raden. Voor de overzichtelijkheid zijn die artikelen in dit reglement niet opgenomen.
Met het gereedkomen van dit document zijn alle regels en afspraken rondom het onderwijs in de specialistische reanimatie gecentraliseerd en daarmee komt het cursusreglement van 2012 te vervallen. Hetzelfde geldt voor andere documenten waarin regelgeving over de cursussen specialistische reanimatie is opgenomen. Dit reglement geldt ook als uitgangspunt voor het toezicht op de kwaliteit van de cursussen.
NB: Overal waar ‘hij’, ‘hem’ of ‘zijn’ staat kan ook ‘zij’ of ‘haar’ gelezen worden.
Doelstellingen
- De doelstelling van de hulpverlenerscursus specialistische reanimatie is om de cursist de competenties te geven om in een situatie die reanimatie vereist ook daarmee te beginnen. Bij de specialistische reanimatie cursussen wordt door middel van simulatie uitgegaan van een situatie die overeenkomt met de werkomgeving en het niveau van de cursist. Het niveau van de cursist kan variëren van een zorgprofessional niveau 3 tot een medisch specialist.
- De cursussen worden gegeven door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gecertificeerde instructeurs die een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende Generieke Instructeur Cursus (GIC) hebben gevolgd. De cursist is zelf verantwoordelijk voor het behalen van het noodzakelijke leerrendement. Instructeurs en goed instructiemateriaal helpen bij het bereiken van dit rendement. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de instructeur en het cursuscentrum om zorg te dragen voor een optimaal leerklimaat.
Definities
Soorten cursussen
Cursus Advanced Life Support, ALS
Het doel van de ALS-cursus is de cursisten te leren wat de oorzaken van een circulatiestilstand zijn, de kritieke patiënt te herkennen en een gestandaardiseerde benadering van de cardiorespiratoire reanimatie van volwassenen aan te leren. De cursus is bedoeld voor artsen, verpleegkundigen en andere medische professionals van wie wordt verwacht dat zij ALS kunnen toepassen, zowel in als buiten het ziekenhuis. Het multidisciplinaire karakter van de cursus moedigt aan tot efficiënt teamwerk. Door gezamenlijk te oefenen wordt aan alle ALS-hulpverleners de kans geboden om ervaring op te doen als lid en leider van een reanimatieteam.
Cursus European Paediatric Advanced Life Support, EPALS
De EPALS-cursus is ontwikkeld voor (teams van) zorgprofessionals die betrokken zijn bij de opvang van een acuut ziek kind of de reanimatie van een kind, baby of pasgeborene in en/of buiten het ziekenhuis. De cursus heeft als doel zorgprofessionals de kennis, vaardigheden en attitudes mee te geven welke belangrijk zijn voor het behandelen van het ernstig zieke kind tijdens het eerste uur met als doel om de progressie van ziekte naar een circulatiestilstand te voorkomen.
Cursus Immediate Life Support, ILS
Het doel van de ILS-cursus is om zorgprofessionals te voorzien van de noodzakelijke kennis en vaardigheden om volwassenen met een cardiorespiratoir arrest te behandelen in de korte periode vóór de aankomst van het reanimatieteam of andere specialistische hulp. Het bereidt ze ook voor om deel uit te maken van het reanimatieteam in de initiële fase van de reanimatie.
Ook leren de cursisten de herkenning en behandeling van de kritieke patiënt door middel van de ABCDE-benadering om daarmee een mogelijk cardiorespiratoir arrest te voorkomen.
Cursus Newborn Life Support, NLS
De NLS-cursus heeft tot doel gedetailleerde kennis van en praktische vorming in reanimatie van pasgeborenen te verschaffen. Deze cursus is ontworpen voor alle zorgprofessionals die, ongeacht hun discipline of status, opgeroepen kunnen worden om een pasgeboren baby te reanimeren.
Generieke Instructeur Cursus, GIC
Het doel van de GIC is het opleiden van de cursist tot instructeur voor een specialistische reanimatiecursus. Hierbij ligt de nadruk op de didactische aspecten, zoals het leren instrueren van technische en niet-technische vaardigheden, leiderschap in teamverband, het geven van feedback en het beoordelen van kennis, vaardigheden en attitude.
Opfriscursussen
Opfriscursussen geven hulpverleners, instructeurs en instructeur trainers de mogelijkheid om op gezette tijden hun competenties te tonen en daarmee hun certificaat te vernieuwen.
Titels en functies
Cursuscentrum
Het cursuscentrum is een organisatie die een cursus uitschrijft en daarbij eerste verantwoordelijke is voor de organisatorische, administratieve, financiële en logistieke aspecten van de cursus. Het cursuscentrum kan hiervoor per cursus een cursuscoördinator aanstellen.
Cursusleider
Een cursusleider is een ervaren instructeur die tijdens een cursus de faculty voorzit en toeziet op het ordelijk verloop van een cursus. Bij inhoudelijke geschillen, maar ook bij geschillen van organisatorische aard, is het oordeel van de cursusleider bindend. Daarbij geldt dat de cursusleider instaat voor het cursusverloop volgens de richtlijnen en het reglement van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Daartoe behoren ook de administratieve afhandelingen van een cursus.
Educator
Een Educator is een ervaren instructeur met een didactische en klinische achtergrond, die met succes de Educator Master Class van de Europese Reanimatie Raad (ERC) en de bijbehorende stages met succes heeft afrondt,
Faculty
Afhankelijk van de cursus bestaat het opleidingsteam uit één of meerdere personen. Wanneer het team bestaat uit meerdere personen dan spreken we van een faculty. De faculty kan bestaan uit instructeur(s), kandidaat instructeur(s), een cursusleider, een kandidaat cursusleider en eventueel een Educator.
GIC instructeur
Een GIC instructeur geeft les op een Generieke Instructeurs Cursus na het succesvol doorlopen van het traject als kandidaat GIC instructeur trainer en zich, indien van toepassing, heeft gehercertificeerd.
Hulpverlener
Een hulpverlener is iemand die een cursus ILS, EPALS, ALS of NLS met succes heeft afgerond.
Instructeur
Een instructeur mag als zodanig deelnemen aan een faculty voor de cursus waarvoor hij is gecertificeerd.
Instructeur potentieel (IP)
Een instructeur potentieel is iemand die een hulpverlenerscursus, of een opfriscursus hulpverlener met succes heeft doorlopen en daarbij heeft getoond over eigenschappen te beschikken die hem mogelijk geschikt maken voor de functie van instructeur.
Kandidaat cursusleider
Een kandidaat cursusleider is een ervaren instructeur of instructeur trainer die op voorspraak is uitgenodigd om de cursusleider te schaduwen in een cursus waar de kandidaat cursusleider zelf al de kwalificatie van instructeur voor heeft. Doel van het schaduwen is om zelf de status van cursusleider te verkrijgen. De kandidaat cursusleider is geen assistent, maar een cursusleider in opleiding.
Kandidaat GIC instructeur
Een kandidaat GIC instructeur is een instructeur die op uitnodiging als instructeur participeert in de faculty tijdens een Generieke Instructeur Cursus. Als is voldaan aan de voorwaarden wordt hij opgewaardeerd tot GIC instructeur.
Kandidaat instructeur
Een kandidaat instructeur is iemand die een Generieke Instructeur Cursus met succes heeft afgerond. De kandidaat instructeur moet nog onder begeleiding instructie te geven.
Nationale cursusleider
De Nationale cursusleider is een ervaren instructeur trainer, die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) wordt aangesteld en mede verantwoordelijk is voor de processen die te maken hebben met de kwaliteit van de desbetreffende cursus. Ook vertegenwoordigt de Nationale cursusleider de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) belangen en standpunten bij het relevante Science and Education Committee (SEC) van de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Overige definities
Cursusmanagementsysteem CoSy
Het cursusmanagementsysteem CoSy is het online leer- en administratieplatform dat bestaat uit 2 delen. Een gedeelte waarin toegang wordt verleend tot de cursusadministratie en een gedeelte waarin toegang tot e-learnings wordt verkregen.
Development Committee Education (DC-Edu)
De DC-Edu bestaat uit de vice-voorzitters met aandachtsgebied onderwijs van de verschillende SEC’s, aangevuld met andere leden, die worden benoemd volgens de interne regels van de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Educatieve Adviesraad
De Educatieve Adviesraad is het orgaan dat alle onderwijs gerelateerde aspecten binnen de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) superviseert en waar nodig aanpast. In de Educatieve Adviesraad hebben Nationale cursusleiders en Educators zitting. De Educatieve Adviesraad onderhoudt nauw contact met de relevante commissies binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC).
Europese Reanimatie Raad (ERC)
De Europese Reanimatie Raad (ERC) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Europa en enkele landen buiten Europa, met als missie het behoud van leven door het bevorderen en verbeteren van de praktijk van de reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) is ook het netwerk van Nationale reanimatieraden in Europa.
Hercertificering – Lifelong Learning
Alle kwalificaties die worden verkregen met het behalen van een certificaat
(Hulpverlener, instructeur en cursusleider) moeten regelmatig worden vernieuwd. Hercertificering wordt verkregen als de persoon aan de voorwaarden voor verlenging van de specifieke kwalificaties heeft voldaan en als zodanig in het cursusmanagementsysteem CoSy staat geadministreerd.
Herexamen praktijk
Als tijdens het praktisch examen op een reanimatiecursus de cursist géén voldoende behaalt, kan deze zijn praktische vaardigheidstoets opnieuw afleggen tijdens de lopende cursus.
Herexamen theorie
Als tijdens het theoretisch examen op een reanimatiecursus de cursist géén voldoende behaalt, kan deze zijn theorietoets opnieuw afleggen.
Het herexamen theorie vindt plaats op een volgende cursus of tijdens een specifiek hiervoor bepaald moment door de cursusorganisatie.
Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)
De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is een wetenschappelijke non-profit organisatie die actief is in Nederland en de overzeese Nederlandse gebiedsdelen, met als missie het redden van levens, indien dat door goede reanimatie mogelijk is. Met die missie streeft de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) naar het verbeteren van kennis en vaardigheden in reanimatie. De Europese Reanimatie Raad (ERC) en de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) werken nauw samen om te zorgen dat de Nederlandse reanimatie cursussen in overeenstemming zijn met de normen van de Europese Reanimatie Raad (ERC). Hierdoor zijn de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) cursussen dan ook als zodanig door de Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend.
Scenario’s
Tijdens cursussen kan gebruik worden gemaakt van simulatieonderwijs in de vorm van een scenario. Dit kan in de vorm van een demonstratie, een didactische werkvorm en ook als praktische toets.
Science and Education Committee (SEC)
Elk soort cursus heeft binnen de Europese Reanimatie Raad (ERC) zijn eigen Science and Education Committee. De SEC’s zijn verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en kwaliteitscontrole van hun respectievelijke cursustype op Europees niveau en houden, samen met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), toezicht op de cursussen.
Algemeen
- Alle instructeurs, leden van de faculty en cursuscentra moeten zich houden aan de gedragscode van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) (Zie bijlage).
- Elke cursus moet volledig worden geregistreerd in het cursusmanagementsysteem CoSy als men de cursisten een Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) kwalificatie wil verstrekken.
- Elke cursist moet de beschikking hebben over een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) lesboek of door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) goedgekeurd alternatief lesmateriaal, bijvoorbeeld e-learning.
- De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) kan uitzonderingen op het reglement tijdelijk toestaan, mits dit van te voren is aangevraagd en schriftelijk door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) is toegestaan.
- Wanneer tijdens een cursus niet volgens het cursusreglement wordt gewerkt, kan de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) de goedkeuring van de cursus en/of de kwalificaties van de instructeur(s) en/of de cursuscentra intrekken.
Cursussen
Organisatie van de cursussen
- Het maximum aantal cursisten per cursus is voor een deel afhankelijk van de type cursus, maar is gemaximeerd op 30 cursisten, verdeeld in groepen van maximaal 6 cursisten per instructeur.
- Het minimum aantal cursisten is 5.
- Subgroepen moeten altijd bestaan uit 5 of 6 cursisten.
- Per subgroepje (5 of 6 cursisten) moeten altijd minimaal 2 instructeurs aanwezig te zijn, waarvan 1 volledig instructeur is.
- Elke cursus wordt geleid door een cursusleider die is gekwalificeerd voor de desbetreffende cursus.
- Elke cursus heeft maximaal 1 cursusleider.
- Het aantal kandidaat instructeurs in een cursus mag nooit hoger zijn dan het aantal instructeurs.
- Een cursus specialistische reanimatie moet altijd een multidisciplinaire faculty hebben, waar het beroepsgroepen betreft (artsen, verpleegkundigen), niet het specialisme. De leden van de faculty moeten voor de cursus over relevante Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) kwalificaties beschikken.
- Voor de cursussen specialistische reanimatie moet het cursusmateriaal
tenminste 4 weken voorafgaand aan de cursus aan de cursisten worden toegezonden met een begeleidend schrijven over het voorbereiden op de cursus. Cursisten moeten erop gewezen worden dat ze de lesstof eigen moeten zijn vóór aanvang van de cursus en dat gedurende de cursus alleen sprake zal zijn van herhaling van deze lesstof. Het is verplicht een ingevulde theoretische pre-toets te tonen (fysiek of online) door de cursist bij aanvang van de cursus, als dit geldt voor het betreffende soort cursus. - De cursisten worden slechts beoordeeld op materiaal en informatie welke in de lesstof staat vermeld.
- De details van een cursus (datum, locatie, tijd, instructeurs, enz.) moet minimaal 1 week voorafgaand aan de cursus in het cursusmanagementsysteem CoSy zijn ingevuld. De uitslag van een cursus moet binnen een periode van 1 maand na de cursus te worden ingevuld. Na deze periode kan géén registratie meer plaatsvinden.
- De beschikbare lesmaterialen voor de cursus moeten overeenkomen met de uitrusting die in de instructeurshandleiding van de desbetreffende cursus staat omschreven. Deze uitrusting moet in goede staat zijn en correct te functioneren.
- Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) wijzigingen aan te brengen in beoordelingslijsten of enig ander toets materiaal.
Cursuscentra
- Alleen een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aangewezen en gekwalificeerd cursuscentrum kan Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) erkende cursussen organiseren.
- De Nederlandse Reanimatie Raad is, met uitzondering van de basis- en opfriscursus (P)BLS instructeur trainer zelf géén cursuscentrum.
Instroomeisen voor cursussen specialistische reanimatie
- Cursisten voor een cursus specialistische reanimatie komen in principe uit de zorgsector en zijn werkzaam als zorgprofessional op het niveau waarbij zij in geval van reanimatie zijn aangewezen op specialistische reanimatie. Anderen kunnen als “waarnemer” bij de cursus aanwezig zijn. Het cursuscentrum overlegt voorafgaand aan de cursus met de cursusleider.
- Cursisten voor een cursus specialistische reanimatie moeten de BLS dan wel de PBLS vaardigheden beheersen vóór aanvang van de cursus. Dit is de verantwoordelijkheid van de cursist. Het cursuscentrum moet hier melding van maken in de toe te zenden cursusmaterialen.
Als blijkt dat de cursist de BLS-vaardigheden niet beheerst, krijgt de cursist tijdens de cursus een eenmalige herkansing. Afronding van de cursus is niet mogelijk als deze vaardigheden niet beheerst worden. - In het geval de cursist voorafgaand aan de cursus een pre-toets krijgt toegezonden, moet deze voorafgaand aan de cursus gemaakt worden. Deze toets is ter voorbereiding op de cursus. Cursisten die voor de toets een onvoldoende scoren of de toets in het geheel niet maken, kan toegang tot de cursus worden ontzegd. In steeds meer cursussen wordt deze pre-toets vervangen door een vooraf te bestuderen E-learning met toetsvragen.
Inhoud van de cursus
- De structuur van de cursus is conform het officiële Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) cursusprogramma en eventuele overzichten van cursusmaterialen. Aanpassingen in het programma vallen onder de directe verantwoordelijkheid van de cursusleider.
- Tijdens de cursussen worden verschillende didactische werkvormen gehanteerd waaronder presentaties, vaardigheidstraining, scenariotraining en e-learning.
- Het is de verantwoordelijkheid van de cursusleider om de programmaonderdelen aan de juiste facultyleden toe te wijzen, gebaseerd op de kennis en vaardigheden van het betreffende facultylid.
- Het standaard programma bepaalt het minimum aantal contacturen.
- De door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) vastgestelde lesmaterialen en formulieren moeten gebruikt worden. Onder specifieke omstandigheden kunnen aanpassingen worden gedaan aan de inhoud van cursusonderdelen. Deze gelden vervolgens als toevoegingen aan het standaard programma. Dit mag niet ten koste gaan van de reguliere cursusinhoud en heeft onvermijdelijk een toename van de cursusduur als gevolg. Voor dergelijke addities is toestemming vereist van de Educatieve Adviesraad en het naleven hiervan valt onder de verantwoordelijkheid van de Nationale cursusleider.
Assessments gedurende de cursussen
- Afhankelijk van de specifieke regels voor een bepaalde cursus is het mogelijk om cursisten een formatieve dan wel een summatieve toets – of beide – af te nemen. Tijdens een toets moet de cursist de te toetsen vaardigheden daadwerkelijk demonstreren.
Continuous assessment
- Het continuous assessment wordt gedurende de cursussen die van deze beoordelingsvorm gebruik maken, op 2 manieren gehandhaafd:
- Door middel van regulier overleg van de faculty aangaande de progressie van de afzonderlijke cursist.
- Aan de hand van de beoordelingsformulieren die voor iedere cursist worden bijgehouden.
- De cursist wordt geïnformeerd over het continuous assessment door middel van de toegezonden cursusmaterialen. Hierin moet vermeld staan dat de cursist wordt beoordeeld op basis van continuous assessment. Ook moeten de eindtermen worden vermeld in hetzelfde schrijven zodat de cursist op voorhand weet waarop wordt beoordeeld.
- Als een cursist, ondanks de feedback, niet de eindtermen van de cursus bereikt, kan de cursist, op diens verzoek, inzage krijgen in zijn functioneren. Hiervoor zal de mentor van de cursist het observatieformulier nogmaals met de cursist doornemen en bespreken voor zover niet al gedaan tijdens de feedback momenten.
Theoretische eindtoets
- De theoretische eindtoets vindt niet plaats als de beoordeling van de cursist tijdens de cursus volledig berust op continuous assessment.
Praktische eindtoets
- De praktische eindtoets vindt niet plaats als de beoordeling van de cursist tijdens de cursus volledig berust op continuous assessment.
Instructeur potentieel (IP)
- Cursisten die tijdens een hulpverlenerscursus of een opfriscursus onder andere blijk geven te voldoen aan de volgende criteria:
- Goede communicatievaardigheden.
- Enthousiasme.
- Vermogen om feedback te krijgen en feedback te geven.
- Blijk geven van volwaardig teamlidmaatschap.
- In het werkveld verkeren waaruit blijkt dat zij regelmatig de inhoud van de cursus toepassen.
- Een score op de theoretische eindtoets van 80% of hoger halen (Indien van toepassing).
- Cursisten komen alleen in aanmerking voor de kwalificatie instructeur potentieel wanneer ze tijdens de laatste facultyvergadering worden voorgedragen door een lid van de faculty welke daarbij wordt gesteund door 1 of meerdere andere leden van de faculty. De hele faculty bespreekt de prestaties van elke voorgedragen cursist met behulp van de beschikbare formulieren en/of toelichting.
- Een besluit voor het toekennen van de kwalificatie instructeur potentieel wordt bij voorkeur unaniem door de faculty genomen. In het geval 1 facultylid zich tegen het besluit verzet, neemt de cursusleider het uiteindelijke besluit.
- Een toegekende kwalificatie instructeur potentieel wordt vastgelegd in het cursusmanagementsysteem CoSy door het cursuscentrum. Alle bijbehorende documentatie en het gebruikte evaluatieformulier worden gearchiveerd met vermelding van de namen van de cursisten die de kwalificatie hebben gekregen.
- Wie de kwalificatie instructeur potentieel heeft gekregen wordt hierover direct na de cursus geïnformeerd door de mentor of anders door de cursusleider.
- De kwalificatie instructeur potentieel heeft een geldigheid van 1 jaar. Cursisten met deze kwalificatie hebben derhalve 1jaar de tijd om een Generieke Instructeur Cursus te volgen. Vervolgens worden de 2 cursussen als kandidaat instructeur doorlopen binnen 2 jaar na de Generieke Instructeur Cursus.
Certificering
- Binnen 1 maand na het succesvol afsluiten van een cursus ontvangen de cursisten een officieel Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) certificaat vanuit het online cursusmanagementsysteem CoSy. Dit certificaat is geen attest van competentie, maar een bewijs dat de gevolgde cursus met succes is doorlopen.
- Cursisten van een cursus kunnen alleen door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) worden gecertificeerd als zij tijdens de cursus specialistische reanimatie als ‘competent’ zijn aangemerkt door de faculty van de betreffende cursus.
- Cursisten kunnen slechts met succes de cursus voltooien als ze tijdens de hele cursus aanwezig zijn geweest. Als een cursist met een legitieme reden een deel van de cursus mist, kan deze het gemiste deel binnen 1 jaar tijdens een andere cursus volgen. Voorwaarde is wel dat men in de initiële cursus voor alle beoordelingscomponenten is geslaagd.
- Op certificaten wordt alleen de datum van de laatst gevolgde cursus vermeld.
- Het is aan de houder van het certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden.
- Een cursist die niet slaagt voor een cursus zal een document van aanwezigheid ontvangen van het cursuscentrum.
- Een erkend instructeur wordt ook beschouwd als een erkende hulpverlener voor de desbetreffende cursus.
Hercertificering
Hercertificering hulpverlener
- Het is de verantwoordelijkheid van een houder van een certificaat om zijn vaardigheden te onderhouden. Dit gebeurt via hercertificering.
- Hulpverleners kunnen zich opnieuw laten certificeren op 2 manieren:
- Het volgen van een opfriscursus. Dit is mogelijk als de opfriscursus plaatsvindt binnen 2 jaar (voor ALS en ILS certificaten) of binnen 3 jaar (voor EPALS en NLS certificaten) na het volgen van de cursus specialistische reanimatie, waarbij in de tussentijd het geleerde aantoonbaar (door beroep of werkplek) in de praktijk is gebracht.
- Het opnieuw met succes afronden van een basiscursus.
- Een eventueel BLS certificaat wordt vernieuwd door het volgen van een ALS of ILS cursus of ALS of ILS opfriscursus. Een PBLS certificaat wordt vernieuwd door het volgen van een EPALS cursus of EPALS opfriscursus.
Faculty
- De hele faculty (cursusleider, instructeur, eventueel een educator) wordt geacht tijdens de cursus aanwezig te zijn op de locatie. Tenminste 80% van de faculty wordt ook geacht daadwerkelijk in het lokaal aanwezig te zijn.
Cursusleider
- De cursusleider is verantwoordelijk voor het verloop van de cursus volgens het geldende cursusreglement. Men kan daarbij denken aan het cursusprogramma, het samenstellen van de faculty, de cursusruimte, het beoordelen van kandidaat instructeurs en het correct afwikkelen van de cursus in het cursusmanagement-systeem CoSy. Bij inhoudelijke geschillen, maar ook bij geschillen van organisatorische aard, is het oordeel van de cursusleider bindend.
- De cursusleider stelt een verslag op van de cursus, hetgeen staat weergegeven in het cursusmanagementsysteem CoSy. Ook brengt de cursusleider het cursuscentrum op de hoogte van diens bevindingen.
- De cursusleider moet tijdens de hele duur van de cursus aanwezig zijn.
- Cursusleiders mogen Europese Reanimatie Raad (ERC) cursussen leiden in elk land, voor zover ze de taal machtig zijn die op de betreffende cursus wordt gebruikt, zich schikken naar de vereisten van cursusleider van de geldende, Nationale Reanimatieraad (NRC) en door een cursuscentrum worden uitgenodigd die door dat land is erkend.
- Een cursusleider is niet per definitie verbonden aan een cursuscentrum maar kan voor meerdere cursuscentra de rol van cursusleider vervullen.
Specifieke regelgeving cursus European Paediatric Advanced Life Support (EPALS)
Voor Nederland geldt dat een 2-daagse EPALS-cursus zodanig is opgebouwd dat deze een congruent geheel vormt.
Tenminste 1 van de instructeurs in de faculty is arts en actief betrokken bij de medische zorg aan kinderen.
Alle facultyleden moeten actief en professioneel betrokken zijn bij hoogwaardige medische zorg aan kinderen.
De beoordeling van de cursisten vindt plaats volgens de principes van continuous assessment. De cursusleider is eindverantwoordelijk voor het hanteren van de juiste wijze van objectieve beoordeling van de cursisten. Hiervoor zijn de ontwikkelde formulieren het uitgangspunt.
Tijdens een EPALS-cursus worden demonstraties getoond ten behoeve van de oefenscenario’s. Hiervoor bestaan 2 mogelijkheden:
- De demonstraties worden getoond aan de hand van een film die met goedkeuring van de EPALS NCD en de Nederlandse Reanimatie Raad hiervoor speciaal vervaardigd is. Enig ander filmmateriaal wordt niet toegestaan.
- De faculty, of een deel daarvan, verzorgt de demonstraties met de cursisten als publiek.
De demonstratie moet uitgaan van een klinische patiënt.
Klachtenprocedure
Bij het indienen van een klacht gelden de volgende voorwaarden:
- Een klacht kan worden ingediend binnen een tijdsbestek van 4 weken na een cursus. De klacht kan ook betrekking hebben op cursus gerelateerde zaken die na de cursus hebben plaatsgevonden (bijvoorbeeld administratieve afhandeling).
- De klacht kan worden ingediend door een cursist, maar ook door een facultylid of cursusorganisator.
- De klacht wordt altijd eerst voorgelegd aan de cursusleider van de betreffende cursus.
- Als de klacht de cursusleider betreft, wordt de klacht ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). De klager wordt gewezen op deze mogelijkheid door het cursuscentrum of door de cursusleider bij het indienen van de klacht.
- Als de cursusleider een klacht heeft over de cursus wordt deze ingediend bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
- In de omstandigheid dat een weerwoord van de beklaagde(n) moet worden verkregen, gebeurt dit binnen 2 maanden na de laatste cursusdag van de betreffende cursus.
Besluitvorming en beroepsprocedure:
- Na het ontvangen van de klacht, neemt de cursusleider hierover een formeel besluit. Dit besluit wordt genomen binnen 4 weken na het indienen van de klacht.
- Als het besluit en de hieruit voortvloeiende acties als onvoldoende worden ervaren door de klager, kan deze in beroep gaan door de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Nederlandse Reanimatie Raad. De voorzitter van de Educatieve Adviesraad en de desbetreffende Nationale cursusleider nemen gezamenlijk binnen een termijn van 2 maanden na ontvangst van de klacht een besluit.
Cassatie
- Als het besluit van de Nederlandse Reanimatie Raad voor de klager of voor de verweerder geen uitsluitsel geeft, of niet conform de in deze reglementen omschreven procedures is verlopen, kan binnen 1 maand na ontvangst van de beslissing worden geëscaleerd naar de Europese Reanimatie Raad (ERC). De Europese Reanimatie Raad (ERC) heeft, vanaf het moment van indienen, 6 maanden de tijd om tot een oordeel te komen en heeft de bevoegdheid om een besluit nietig te verklaren en om betrokken autoriteiten te vragen om met een oplossing te komen die in lijn is met de reglementen.
Overzicht klachtenprocedure
Basis | Eerst | Beroep | Cassatie | |
Cursus gerelateerd | Klacht | CD | NRR | ERC |
Klacht door CD | NRR | |||
Klacht over CD | ||||
Schorsing gerelateerd | Klacht | NRR | ERC | Board ERC |
Intrekken van kwalificaties
- Kwalificaties als cursuscentrum, cursusleider of instructeur worden ingetrokken door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) als na het ontvangen van een officiële klacht en nadat elke partij, ook de betrokkene zelf, de kans heeft gekregen om zijn visie op de zaak te verwoorden de klacht gegrond is verklaard. De beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokken partijen en door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) gearchiveerd. Een Engelstalige versie van de klacht, de argumenten en de beslissing zal worden meegedeeld aan de Europese Reanimatie Raad (ERC).
- Elke direct betrokken partij mag tegen de uitspraak beroep aantekenen bij de Europese Reanimatie Raad (ERC). De beroepsprocedure schort de eerste uitspraak op, tenzij de Europese Reanimatie Raad (ERC) beslist dat het risico op herhaling een te hoog risico betekent voor individuen, voor de kwaliteit van de cursus of voor de organisatie.
De Europese Reanimatie Raad (ERC) zal elke betrokken partij om haar visie vragen en zal tenslotte een definitieve beslissing nemen, liefst binnen 6 maanden na het ontvangen van het beroep. Daardoor kan de beslissing, genomen door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR), worden herzien.
Deze uiteindelijke beslissing wordt schriftelijk medegedeeld aan alle betrokkenen en worden gearchiveerd door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)
Cursussen buiten het curriculum
- Dit zijn specialistische reanimatiecursussen die buiten het reguliere cursusaanbod van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en/of Europese Reanimatie Raad (ERC) vallen en dus niet als zodanig staan benoemd in Artikel 2, paragraaf 2.1 tot en met 2.7 in dit reglement.
- Een door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) erkend cursuscentrum kan een cursus zoals omschreven in paragraaf 14.1 ter beoordeling aan de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) aanbieden volgens de geldende procedure met het verzoek deze te erkennen als opfriscursus voor een specifieke cursus specialistische reanimatie.
- Een cursus zoals bedoeld in dit artikel moet aan de volgende eisen voldoen om als dusdanig erkend te worden:
- De cursus is door een Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) erkend cursuscentrum ter beoordeling aangeboden bij de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).
- De cursus heeft een overstijgend niveau ten opzichte van de basiscursus waaraan de te beoordelen cursus is gelieerd.
- De te beoordelen cursus staat te allen tijde onder auspiciën van een Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) erkend cursuscentrum.
- Per groep van maximaal 6 cursisten is tenminste 1 Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) instructeur aanwezig, conform het didactisch concept.
- Tijdens de cursus moet de cursist zich competent tonen in de basisleerdoelen van een specialistische reanimatiecursus (teamleiderschap, basis reanimatie, defibrillatie, ABCDE-methodiek, traceren en handelen op omkeerbare oorzaken van het arrest en het medicatiebeleid).
- De cursus wordt na erkenning als opfriscursus geregistreerd in het cursusmanagement systeem CoSy, evenals de cursisten. Op basis hiervan wordt een certificaat toegekend aan de cursist.
- De studiebelasting moet minimaal overeenkomstig zijn met een reguliere opfriscursus.
- Het niet behalen van de beoordeelde cursus heeft als gevolg dat ook géén certificaat wordt behaald van de cursus waaraan de cursus is gelieerd.
- De te beoordelen cursus voldoet aan de eisen voor herregistratie.
- Het cursuscentrum verifieert de einddatum van het certificaat van de cursist voor de betreffende cursus.
- Voor de registratie van de cursisten vindt de reguliere financiële afhandeling plaats met de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en/of Europese Reanimatie Raad (ERC).
Bijlage 2: Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gedragscode (Code of Conduct)
Deze gedragscode richt zich tot een ieder die instructie geeft of assisteert tijdens cursussen die onder de auspiciën van Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden gehouden en die werden ontwikkeld om de theorie en de praktische vaardigheden van reanimatie aan te leren.
Daarom is het belangrijk dat degene die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) is gecertificeerd:
- Zich realiseert dat certificering en hercertificering afhankelijk is van het nakomen van deze code en met goed resultaat voldoen aan de nodige vereisten voor hercertificering.
- Zelf verantwoordelijk is voor de eigen certificering, welke is gebaseerd op het kennis-, vaardigheid- en competentieniveau die aan de certificering is gebonden.
- Ervoor zorgt dat de cursussen die door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend zijn, worden gegeven overeenkomstig dit cursusreglement, samen met het gebruik van lesboeken, presentaties en ander materiaal en ervoor zorgt dat er een constant niveau van kennis en vaardigheden wordt bereikt.
- Zich zal gedragen, te allen tijde en op een verantwoordelijke manier bij deelname aan een cursus of een sociaal evenement in verband met cursussen, die onder de auspiciën van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden verzorgd en elke andere van toepassing zijnde professionele gedragscode in acht zal nemen.
- Zal samenwerken met andere instructeurs, onderwijskundigen, cursuscentra en het daartoe behorende administratief en ondersteunend personeel en hun individuele bijdragen zal erkennen en respecteren.
- Vermijdt om enig misbruik te maken van de verworven positie.
Bijlage 2: Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)/ Europese Reanimatie Raad (ERC) gedragscode (Code of Conduct)
Deze gedragscode richt zich tot een ieder die instructie geeft of assisteert tijdens cursussen die onder de auspiciën van Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden gehouden en die werden ontwikkeld om de theorie en de praktische vaardigheden van reanimatie aan te leren.
Daarom is het belangrijk dat degene die door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) is gecertificeerd:
- Zich realiseert dat certificering en hercertificering afhankelijk is van het nakomen van deze code en met goed resultaat voldoen aan de nodige vereisten voor hercertificering.
- Zelf verantwoordelijk is voor de eigen certificering, welke is gebaseerd op het kennis-, vaardigheid- en competentieniveau die aan de certificering is gebonden.
- Ervoor zorgt dat de cursussen die door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) erkend zijn, worden gegeven overeenkomstig dit cursusreglement, samen met het gebruik van lesboeken, presentaties en ander materiaal en ervoor zorgt dat er een constant niveau van kennis en vaardigheden wordt bereikt.
- Zich zal gedragen, te allen tijde en op een verantwoordelijke manier bij deelname aan een cursus of een sociaal evenement in verband met cursussen, die onder de auspiciën van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Europese Reanimatie Raad (ERC) worden verzorgd en elke andere van toepassing zijnde professionele gedragscode in acht zal nemen.
- Zal samenwerken met andere instructeurs, onderwijskundigen, cursuscentra en het daartoe behorende administratief en ondersteunend personeel en hun individuele bijdragen zal erkennen en respecteren.
- Vermijdt om enig misbruik te maken van de verworven positie.